Προτεινόμενοι Σύνδεσμοι:    greece   -   greece hotels   -   ειδησεις   -   greece news   -   ταβλι στο internet   -   livescore   -   νέα
 easypedia

Easypedia.gr
Ελλάδα
Αρχαία Ελλάδα
Ελληνες
Πρωθυπουργοί
Οικονομία
Γεωγραφία
Ιστορία
Γλώσσα
Πληθυσμός
Μυθολογία
Πολιτισμός & Τέχνες
Ζωγραφική
Θέατρο
Κινηματογράφος
Λογοτεχνία
Μουσική
Αρχιτεκτονική
Γλυπτική
Αθλητισμός
Μυθολογία
Θρησκεία
Θετικές & Φυσικές Επιστήμες
Ανθρωπολογία
Αστρονομία
Βιολογία
Γεωλογία
Επιστήμη υπολογιστών
Μαθηματικά
Τεχνολογία
Φυσική
Χημεία
Ιατρική
Φιλοσοφία & Κοινωνικ. Επιστήμες
Αρχαιολογία
Γλωσσολογία
Οικονομικά
Φιλοσοφία
Ψυχολογία
Γεωγραφία
Ασία
Αφρική
Ευρώπη
Πόλεις
Χώρες
Θάλασσες
Ιστορία
Ελληνική Ιστορία
Αρχαία Ιστορία
Βυζάντιο
Ευρωπαϊκή Ιστορία
Πόλεμοι
Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία
Σύγχρονη Ιστορία
 

Τραμ Αθήνας

Από τη Βικιπαίδεια, την ελεύθερη εγκυκλοπαίδεια
Το τραμ της Αθήνας
Το τραμ της Αθήνας

Το Τραμ της Αθήνας είναι ένα μεταφορικό μέσο σταθερής τροχιάς της Αθήνας.

Πίνακας περιεχομένων

Ιστορία

Στην Αθήνα αναπτύχθηκε δίκτυο ιππήλατων τροχιοδρόμων μετρικού εύρους κατά τη δεκαετία του 1880 από τη βελγικών συμφερόντων Εταιρεία Τροχιοδρόμων Αθηνών - Πειραιώς - Περιχώρων (Ε.Τ.Α.Π.Π.). Το δίκτυο αυτό ηλεκτροκινήθηκε, αναβαθμίσθηκε και επεκτάθηκε το 1906-1908. Μία κανονικού εύρους γραμμή (αρχικώς ιππήλατη και μεταγενέστερα ηλεκτροκίνητη) κατασκεύασε και λειτούργησε και ο Σιδηρόδρομος Αθηνών - Πειραιώς κατά μήκος της παραλίας Πειραιώς.

Με τη συγκοινωνιακή αναδιάρθρωση του 1925, το δίκτυο αστικών μέσων σταθερής τροχιάς (μαζί με κάποιες λεωφορειακές γραμμές) περιήλθε στον Βρετανικών συμφερόντων όμιλο Πάουερ & Τράξιον, ο οποίος κατένειμε τις μεν μετρικού εύρους γραμμές στη θυγατρική του Ηλεκτρική Εταιρεία Μεταφορών (Η.Ε.Μ.), τις δε κανονικού εύρους στους επίσης θυγατρικούς Ελληνικούς Ηλεκτρικούς Σιδηροδρόμους (Ε.Η.Σ.). Η σημαντικότερη έκτοτε (και τελευταία) προσθήκη στο δίκτυο υπήρξε η κανονικού εύρους γραμμή Περάματος των Ε.Η.Σ.

Οι γραμμές μετρικού εύρους του δικτύου της Η.Ε.Μ. ήταν οι εξής:

  • 1: Ακαδημία - Καλλιθέα - Νέο Φάληρο/Έδεμ
  • 2: Ομόνοια - Ζάππειο
  • 3: Ομόνοια - Πατήσια
  • 4: Ομόνοια - Ρουφ
  • 5: Ομόνοια - Σταθμός Λαρίσης
  • 6: Ομόνοια - Αχαρνών
  • 7: Ομόνοια - Αμπελόκηποι
  • 8: Ομόνοια - Σεπόλια
  • 9: Ομόνοια - Πετράλωνα
  • 10: Ιπποκράτους - Βοτανικός
  • 11: Ιπποκράτους - Κολοκυνθού
  • 12: Ακαδημία - Παγκράτι
  • 13: Αμπελόκηποι - Λεωφόρος Αλεξάνδρας - Οδός Πατησίων
  • 14: Αμπελόκηποι - Λεωφόρος Αλεξάνδρας - Οδός Χαριλάου Τρικούπη
  • 15: Μοναστηράκι - Σύνταγμα - Μαράσλειος
  • 16: Ακαδημία - Ακρόπολη - Θησείο
  • 17: Άγιος Βασίλειος - Νέο Φάληρο
  • 18: Νέο Φάληρο - Οδός Μακράς Στοάς
  • 19: Πειραιάς - Φρεαττύδα
  • 20: Πειραιάς - Καστέλλα - Νέο Φάληρο
  • 21: Άγιος Βασίλειος - Παλαμηδίου
  • Κ: Πλατεία Λαυρίου - Αττική

Από το 1953, η Η.Ε.Μ. εξαναγκάσθηκε βίαια από την τότε πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Δημοσίων Έργων σε ενίσχυση του δικτύου της με ηλεκτροκίνητα και θερμικά λεωφορεία (ολοκλήρωση 1960). Παραταύτα ακολούθησε μια επιδεικτική διακοπή λειτουργίας καθοδηγούμενη από τον τότε Πρωθυπουργό Κωνσταντίνο Καραμανλή, γνωστή ως «ξήλωμα των γραμμών» χωρίς ίχνος συγκοινωνιακής μελέτης αναβάθμισης, που όπως αποδείχθηκε αργότερα ήταν ένα μεγάλο λάθος, με οικονομικές βέβαια προεκτάσεις. Από τη λαίλαπα εκείνη η γραμμή Περάματος επέζησε ως το 1977 επειδή ακριβώς εξυπηρετούσε στρατιωτικούς σκοπούς.

Σοβαρή πολιτική πρόθεση και προετοιμασία νέων γραμμών Τραμ εκδηλώθηκε επί υπουργίας – και αργότερα δημαρχίας – Αντώνη Τρίτση, πλην όμως το τελικά υλοποιηθέν δίκτυο της νέας γενιάς Τραμ της Αθήνας ακολούθησε τούς σχεδιασμούς της Μελέτης Αναπτύξεως Μετρό, εκτελέσθηκε δε και λειτουργεί υπό θυγατρικής εταιρείας της Αττικό Μετρό ΤΡΑΜ Α.Ε. από τον Ιούλιο του 2004 (παραμονές των Ολυμπιακών Αγώνων). Από το Νοέμβριο του 2007, το τραμ φτάνει και στο Ασκληπιείο της Βούλας.

Διαδρομές

Στις διαδρομές του τραμ έχουν δοθεί ονόματα Αρχαίων Ελλήνων:

Κατά τη διάρκεια των Ολυμπιακών Αγώνων (Αύγουστος 2004) οι διαδρομές είχαν συντομευτεί ως εξής [1]:

Γραμμή 1: Σύνταγμα - Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας

Διαδρομή γραμμής: Λεωφόρος Βασιλίσσης Αμαλίας, Λεωφόρος Βασιλίσσης Όλγας, Αρδηττού, Καλλιρρόης, Κασομούλη, Πλατεία Καραϊσκάκη, Μάχης Αναλάτου, Λεωφόρος Ελευθερίου Βενιζέλου, Αχιλλέως, Λεωφόρος Ποσειδώνος, Εθνάρχου Μακαρίου, (διαμορφωμένος χώρος).

Γραμμή 2: Σύνταγμα - Ασκληπιείο Βούλας

Διαδρομή γραμμής: Λεωφόρος Βασιλίσσης Αμαλίας, Λεωφόρος Βασιλίσσης Όλγας, Αρδηττού, Καλλιρρόης, Κασομούλη, Πλατεία Καραϊσκάκη, Μάχης Αναλάτου, Λεωφόρος Ελευθερίου Βενιζέλου, Αχιλλέως, Λεωφόρος Ποσειδώνος, Διαδόχου Παύλου, Λεωφόρος Αγγέλου Μεταξά, Πλατεία Κρήτης, Λεωφόρος Αλκυονιδών.

Γραμμή 3: Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας - Ασκληπιείο Βούλας

Διαδρομή γραμμής: (Διαμορφωμένος χώρος), Εθνάρχου Μακαρίου, Λεωφόρος Ποσειδώνος, Διαδόχου Παύλου, Λεωφόρος Αγγέλου Μεταξά, Πλατεία Κρήτης, Λεωφόρος Αλκυονιδών.

Σχέδια και μελέτες επεκτάσεων

Επέκταση προς Πειραιά

Μετά την ολοκλήρωση της επέκτασης προς Βούλα, το Νοέμβριο του 2007, έχει προγραμματιστεί η επέκταση προς Πειραιά (μήκους 5,6 km ανηγμένου σε μονή γραμμή). Η συγκεκριμένη επέκταση αναμένεται να λειτουργήσει το 2010 [2].

Η επέκταση προς Πειραιά θα περιλαμβάνει τις ακόλουθες στάσεις στην κατεύθυνση προς Πειραιά (μήκους 3,3 km):

  • Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας (νέα αποβάθρα πλησίον του Σταδίου Καραϊσκάκη)
  • Αιγαίο
  • Εθνική Στατιστική Υπηρεσία
  • Ευαγγελίστρια
  • Πλατεία Δεληγιάννη
  • Δημοτικό Θέατρο
  • Ακτή Ποσειδώνος

Αντιστοίχως, η γραμμή στην κατεύθυνση από την Ακτή Ποσειδώνος προς το Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας (μήκους 2,3 km) θα περιλαμβάνει τις ακόλουθες στάσεις:

  • Ακτή Ποσειδώνος
  • Αγία Τριάδα
  • Πλατεία Ιπποδαμείας
  • 34ου Συντάγματος Πεζικού
  • Ομηρίδου Σκυλίτση
  • Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας (υπάρχουσα)

Ολοκληρωμένο δίκτυο τραμ στο Πολεοδομικό Συγκρότημα Αθηνών

Υπάρχουν σχέδια για δημιουργία ολοκληρωμένου δικτύου τραμ στην πρωτεύουσα, ωστόσο είναι άγνωστο ακόμη αν θα υλοποιηθούν, ποια τμήματα και πότε..

Άμεσες επεκτάσεις με έτος στόχο το 2008 (Διάδρομοι πρώτης προτεραιότητας)

  1. Σύνταγμα – Άνω Πατήσια
  2. Νέο Φάληρο – Σταθμός Η.Σ.Α.Π. / Ο.Σ.Ε. Πειραιά
  3. Σταθμός Λαρίσης – Πανεπιστημιούπολη
  4. Σύνταγμα – Καισαριανή
  5. Σύνταγμα – Βοτανικός

Επεκτάσεις δεύτερης προτεραιότητας με έτος στόχο το 2010 – 2012 (Διάδρομοι δεύτερης προτεραιότητας)

  • 2α. Διακλάδωση προς Χατζηκυριάκειο
  • 2β. Διακλάδωση προς Φρεαττύδα
  • 4α. Διακλάδωση Ιλίσια – Ζωγράφου
  • 6. Σταθμός Η.Σ.Α.Π. / Ο.Σ.Ε. Πειραιά – Κερατσίνι – Πέραμα
  • 6α. Διακλάδωση προς Λιπάσματα Δραπετσώνας
  • 7. Σταθμός Η.Σ.Α.Π. / Ο.Σ.Ε. Πειραιά – Περιστέρι – Αγία Παρασκευή

Στη Μελέτη Ανάπτυξης Μετρό υπάρχει σχέδιο για περαιτέρω επέκταση της γραμμής τραμ Πειραιά - Περάματος ως τη Σαλαμίνα μέσω υποθαλάσσιας σήραγγας, το οποίο φαίνεται να εγκαταλείπεται.

Αναφορές

  1. Δελτίο τύπου ΤΡΑΜ Α.Ε. – Αθήνα, 4 Αυγούστου 2004
  2. .Τραμ Α.Ε. - Ανάπτυξη δικτύου τραμ στον Πειραιά

Βιβλιογραφία

  • Σύλλογος Φίλων του Σιδηροδρόμου, Οι Ελληνικοί Σιδηρόδρομοι: Η διαδρομή τους από το 1869 έως σήμερα, Αθήνα: Μίλητος, 1997. ISBN 9608460077

Δείτε επίσης

Εξωτερικοί σύνδεσμοι