Προτεινόμενοι Σύνδεσμοι:    greece   -   greece hotels   -   ειδησεις   -   greece news   -   ταβλι στο internet   -   livescore   -   νέα
 easypedia

Easypedia.gr
Ελλάδα
Αρχαία Ελλάδα
Ελληνες
Πρωθυπουργοί
Οικονομία
Γεωγραφία
Ιστορία
Γλώσσα
Πληθυσμός
Μυθολογία
Πολιτισμός & Τέχνες
Ζωγραφική
Θέατρο
Κινηματογράφος
Λογοτεχνία
Μουσική
Αρχιτεκτονική
Γλυπτική
Αθλητισμός
Μυθολογία
Θρησκεία
Θετικές & Φυσικές Επιστήμες
Ανθρωπολογία
Αστρονομία
Βιολογία
Γεωλογία
Επιστήμη υπολογιστών
Μαθηματικά
Τεχνολογία
Φυσική
Χημεία
Ιατρική
Φιλοσοφία & Κοινωνικ. Επιστήμες
Αρχαιολογία
Γλωσσολογία
Οικονομικά
Φιλοσοφία
Ψυχολογία
Γεωγραφία
Ασία
Αφρική
Ευρώπη
Πόλεις
Χώρες
Θάλασσες
Ιστορία
Ελληνική Ιστορία
Αρχαία Ιστορία
Βυζάντιο
Ευρωπαϊκή Ιστορία
Πόλεμοι
Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία
Σύγχρονη Ιστορία
 

Η Βάπτιση του Χριστού (Βερόκιο)

Από τη Βικιπαίδεια, την ελεύθερη εγκυκλοπαίδεια
Η Βάπτιση του Χριστού
Αντρέα ντελ Βερόκιο, 1475–1478
Λάδι σε ξύλο
177 × 151 εκ.
Ουφίτσι, Φλωρεντία

Η Βάπτιση του Χριστού (Ιταλικά: Battesimo di Cristo) είναι ένας πίνακας ζωγραφικής από τον Ιταλό καλλιτέχνη της Αναγέννησης Αντρέα ντελ Βερόκιο. Ο Βερόκιο έζησε και φιλοτέχνησε τα έργα του στη Φλωρεντία, αποτελώντας έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους της τοσκανικής σχολής. Ο πίνακας του αυτός φιλοτεχνήθηκε ανάμεσα στο 1475 και το 1478. Σήμερα βρίσκεται στη συλλογή της πινακοθήκης Ουφίτσι στη Φλωρεντία.

Πίνακας περιεχομένων

Το έργο

Το έργο αποτέλεσε παραγγελία για την εκκλησία του μοναστηριού του Σαν Σάλβι της Φλωρεντίας, όπου και παρέμεινε μέχρι το 1530. Φιλοτεχνήθηκε στο εργαστήριο του Βερόκιο, του οποίου η τεχνοτροπία διαφαίνεται από τις μορφές του Χριστού και του Ιωάννη του Βαπτιστή.

Ο πίνακας οφείλει την ιδιαίτερη φήμη του στο μαθητή που συμμετείχε στην κατασκευή του. Ο ξανθός άγγελος στην άκρη αριστερά και το κομμάτι του τοπίου αμέσως από πάνω φτιάχτηκαν από το χέρι ενός πολύ νεαρού Λεονάρντο ντα Βίντσι, που μαθήτευε πλάι στο Βερόκιο τη δεκαετία του 1470. Ο πρώτος που αναφέρει τη συμβολή του Λεονάρντο στον πίνακα είναι ο Βαζάρι. Η απαλότητα του χεριού του Λεονάρντο φαίνεται στο πρόσωπο του αγγέλου, φτιαγμένο με τρόπο πολύ ώριμο από το νεαρό ζωγράφο. Αίσθηση προκαλούν επίσης οι μπούκλες των μαλλιών του, που φυλακίζουν την κίνηση

Ο άγγελος που φιλοτέχνησε ο Λεονάρντο ντα Βίντσι. (Λεπτομέρεια)
Ο άγγελος που φιλοτέχνησε ο Λεονάρντο ντα Βίντσι. (Λεπτομέρεια)

με τρόπο που μοιάζουν αληθινές. Σύμφωνα με το θρύλο, όταν ο Βερόκιο αντίκρισε τον άγγελο, δεν ξαναζωγράφισε ποτέ, παραμερίζοντας μπροστά στο ταλέντο του μαθητή του. Η εκδοχή αυτή, αν και πιθανή, δεν είναι καθολικά αποδεκτή.

Ο πίνακας απεικονίζει τον Ιωάννη να βαπτίζει το Χριστό χύνοντας νερό πάνω στο κεφάλι του. Τα απλωμένα χέρια του Θεού, οι χρυσές ακτίνες, το περιστέρι με τεντωμένα τα φτερά, όλα δείχνουν πως ο Χριστός είναι μέλος της Αγίας Τριάδας. Δύο άγγελοι στην όχθη του ποταμού κρατούν τα ρούχα του Κυρίου. Η σύνθεση είναι τριγωνική με κορυφή το χέρι του Ιωάννη και βάση το κάτω μέρος του πίνακα, από τα πόδια του Ιωάννη μέχρι τα πόδια των αγγέλων. Στο οπτικό κέντρο κυριαρχεί η φιγούρα του Χριστού, που δίνει στον πίνακα μια αίσθηση περιστροφικής κίνησης, μιας και το σώμα Του είναι γυρισμένο κατά τρία τέταρτα από τον άγγελο που στέκεται αριστερά. Ο άγγελος του Λεονάρντο διαφοροποιείται με τη χάρη και την απαλότητά του, συγκριτικά με τις άλλες μνημειώδεις μορφές, που καθορίζονται από έντονο περίγραμμα. Με τον ίδιο τρόπο το τοπίο στο φόντο, με μια πλατιά κοιλάδα την οποία και διατρέχει ο ποταμός, δοσμένο με ατμοσφαιρικότητα και απαλές μορφές, διαφέρει σε σχέση με την τραχύτητα που εμφανίζουν οι τετραγωνισμένες πέτρες.

Πηγές

  • Η αγγλόφωνη και ιταλόφωνη Wikipedia.

Δείτε επίσης

Εξωτερικοί σύνδεσμοι