Προτεινόμενοι Σύνδεσμοι:    greece   -   greece hotels   -   ειδησεις   -   greece news   -   ταβλι στο internet   -   livescore   -   νέα
 easypedia

Easypedia.gr
Ελλάδα
Αρχαία Ελλάδα
Ελληνες
Πρωθυπουργοί
Οικονομία
Γεωγραφία
Ιστορία
Γλώσσα
Πληθυσμός
Μυθολογία
Πολιτισμός & Τέχνες
Ζωγραφική
Θέατρο
Κινηματογράφος
Λογοτεχνία
Μουσική
Αρχιτεκτονική
Γλυπτική
Αθλητισμός
Μυθολογία
Θρησκεία
Θετικές & Φυσικές Επιστήμες
Ανθρωπολογία
Αστρονομία
Βιολογία
Γεωλογία
Επιστήμη υπολογιστών
Μαθηματικά
Τεχνολογία
Φυσική
Χημεία
Ιατρική
Φιλοσοφία & Κοινωνικ. Επιστήμες
Αρχαιολογία
Γλωσσολογία
Οικονομικά
Φιλοσοφία
Ψυχολογία
Γεωγραφία
Ασία
Αφρική
Ευρώπη
Πόλεις
Χώρες
Θάλασσες
Ιστορία
Ελληνική Ιστορία
Αρχαία Ιστορία
Βυζάντιο
Ευρωπαϊκή Ιστορία
Πόλεμοι
Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία
Σύγχρονη Ιστορία
 

Γραμμή Μεταξά

Από τη Βικιπαίδεια, την ελεύθερη εγκυκλοπαίδεια

Σειρά οχυρών κατά μήκος των ελληνοβουλγαρικών συνόρων, που κατασκευάστηκαν με σκοπό την άμυνα της Ελλάδας σε περίπτωση βουλγαρικής εισβολής κατά την διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου.

Πίνακας περιεχομένων

Το έργο

Η οχυρωματική γραμμή που πήρε το όνομά της από τον Μεταξά, τον τότε δικτάτορα της Ελλάδας, αποτελούνταν κυρίως από σήραγγες που κατέληγαν σε παρατηρητήρια, πυροβολεία και πολυβολεία. Οι κατασκευές είναι τόσο ανθεκτικές, ώστε έχουν επιβιώσει μέχρι και σήμερα και κάποιες μάλιστα χρησιμοποιούνται ακόμη. Το εσωτερικό φωτιζόταν κυρίως με λάμπες πετρελαίου αλλά είχαν εγκατασταθεί και κάποιες ηλεκτρικές γεννήτριες (Σήμερα τα οχυρώματα διαθέτουν ηλεκτρικό ρεύμα από το δίκτυο της Δ.Ε.Η. αλλά συνεχίζουν να κρατούν γεννήτριες). Ο εξαερισμός επιτυγχάνεται τόσο με τεχνητές όσο και με φυσικές μεθόδους. Η παροχή νερού προέρχεται από το δημόσιο δίκτυο. Όλα τα οχυρα διατηρούνται σε καλή κατάσταση και εν ενεργεία. Ορισμένα είναι ανοιχτά για το κοινό.

Ιστορία

Λόγω της στρατηγικής της σημασίας κατά την διάρκεια του Α' Παγκοσμίου Πολέμου, λήφθηκε η απόφαση να οχυρωθεί η οριογραμμή Ρούπελ με τα ομώνυμα οχυρά. Τον Μάιο του 1916, το οχυρό Ρούπελ παραδόθηκε αύτανδρο στις βουλγαρο-γερμανικές δυνάμεις.

Αργότερα θεωρήθηκε ότι τα οχυρώματα εκείνα δεν ήταν αρκετά ισχυρά. Αποφασίστηκε, λοιπόν, να κατασκευαστούν περαιτέρω οχυρώσεις, όχι μόνο στην συγκεκριμένη περιοχή αλλά και καθ' όλο το μήκος των βορείων ελληνικών συνόρων. Ο προγραμματισμός ολοκληρώθηκε το 1935 και οι εργασίες άρχισαν στην Κερκίνη το 1936. Στη περιοχή αυτή ,«Γραμμή Μεταξά»,δόθηκε ο κύριος αγώνας της Ελλάδας εναντίον των Γερμανών, ο οποίος εμεινε γνωστός με το όνομα «Μάχη των Οχυρών». Τη «Γραμμή Μεταξά», αποτελούσαν είκοσι ένα (21) Οχυρά. Τα Οχυρά αυτά είχαν κατασκευασθεί, αποκλειστικά από ελληνικά χέρια, για την αμυντική θωράκιση της Ελλάδας από βουλγαρική επίθεση, επειδή την περίοδο εκείνη, 1936-1940, η Βουλγαρία ήταν έξω από το Βαλκανικό Σύμφωνο Φιλίας και επιζητούσε να ξαναπάρει τα ελληνικά εδάφη που είχε χάσει κατά τους Βαλκανικούς Πολέμους (1912-1913).

Το κάθε οχυρό αποτελούσε στο σύνολό του ένα περίκλειστο έργο από ένα ή περισσότερα στεγανά συγκροτήματα, ικανό να αμυνθεί προς κάθε κατεύθυνση. Περιλάμβανε σκέπαστρα, πυροβολεία, πολυβολεία, ολμοβολεία, βομβιδοβολεία, παρατηρητήρια, έργα παραλλαγής και παραπλάνησης, πολλαπλές εισόδους και εξόδους. Οι υπόγειες εγκαταστάσεις κάθε οχυρού περιλάμβαναν διοικητήριο, θαλάμους αξιωματικών, θαλάμους οπλιτών, τηλεφωνικό κέντρο, μαγειρείο, δεξαμενές νερού, χώρους υγιεινής, αποθήκες τροφίμων (για 15 μέρες), χειρουργείο, φαρμακείο, συστήματα αερισμού, φωτισμού (γεννήτριες, λάμπες πετρελαίου, φακούς κ.ά.), αποχέτευση, εξωτερικές θέσεις μάχης, αντιαρματικά κωλύματα, θέσεις αντιαεροπορικών όπλων, οδικό δίκτυο, κ.ά.

Αποτέλεσμα

Η αμυντική αυτή οχύρωση αποτελεί το μέγιστο τεχνικό έργο της Ελλάδας κατά τον περασμένο αιώνα, όπως αποδεικνύεται από ορισμένα συνοπτικά στοιχεία :

  • σύνολο δαπάνης: 1,5 δισ. δραχμών (ίσο με 58,5 δις ευρώ (2002)),
  • σύνολο ημερομισθίων: 3.000.000,
  • διάρκεια κατασκευής: 4 χρόνια
  • μήκος υπόγειων στοών: 24.000 μέτρα,
  • μήκος υπόγειων καταφυγίων: 13.000 μέτρα,
  • σωλήνες ύδρευσης: 88.000 μέτρα,
  • διάνοιξη νέων οδών: 258.000 μέτρα κ.ά.

Το καθένα από τα οχυρά αυτά έχει και την ιστορία του, τη γενναία αντίσταση των υπερασπιστών του, οι οποίοι αγωνίστηκαν με ηρωισμό, ανδρεία και αυτοθυσία. Πολλά οχυρά έμειναν απόρθητα και παραδόθηκαν στις 10 Απριλίου μετά την υπογραφή του σχετικού Πρωτοκόλλου Συνθηκολόγησης (9 Απριλίου 1941).

Οι οχυρώσεις της Γραμμής Μεταξά απότελούνται από 22 ανεξάρτητα συγκροτήματα. Το οχυρο Ρούπελ είναι ένα απο τα μεγαλύτερα. Καλύπτει τα 6.1 από τα 155 χλμ της γραμμής και κατασκευάστηκε σε ύψος 322 μ. Οι οχυρώσεις έχουν κατασκευαστεί σε τρία διαφορετικά επίπεδα και σε κάποια σημεία το πάχος των τοίχων φτάνει τα 2,5 μ.

Η γραμμή υπερφαλαγγίστηκε κατά τη Γερμανική εισβολή 1941 όταν οι Γερμανοί εισέβαλαν στην Ελλάδα από την Γιουγκοσλαβία τον Απρίλιο του 1941. Οι ελληνικές δυνάμεις που υπερασπίζονταν τη γραμμή αντιστάθηκαν ηρωικά στη Μαχη των Οχυρών που αποτελεί μια από τις ένδοξες στιγμές της ελληνικής ιστοριας.

Εξωτερικοί σύνδεσμοι


Τα οχυρά της Γραμμής Μεταξά
  • Ανατολική Μακεδονία
    • Περιοχή Μπέλες: Ποποτλίβιτσα, Ιστιμπέης, Κελκαγιάς, Αρπαλούκι, Παληουριώνες
    • Περιοχή Αγκίστρου: Ρούπελ, Καρατάς, Κάλη
    • Περιοχή Αλή Μπουτούς και Μαύρο Βουνό: Περσέκ
    • Υψίπεδο Κάτω Νευροκοπίου: Μπαμπαζώρα, Μαλιάγκα, Περιθώρι, Παρταλούσκα, Ντασαβλή, Λίσσε, Πυραμοειδές
    • Περιοχή Βώλακα: Καστίλλο, Άγ. Νικόλαος, Μπαρτισέβα
  • Δυτική Θράκη
    • Ξάνθη: Εχίνος
    • Κομοτηνή: Νυμφαία