Προτεινόμενοι Σύνδεσμοι:    greece   -   greece hotels   -   ειδησεις   -   greece news   -   ταβλι στο internet   -   livescore   -   νέα
 easypedia

Easypedia.gr
Ελλάδα
Αρχαία Ελλάδα
Ελληνες
Πρωθυπουργοί
Οικονομία
Γεωγραφία
Ιστορία
Γλώσσα
Πληθυσμός
Μυθολογία
Πολιτισμός & Τέχνες
Ζωγραφική
Θέατρο
Κινηματογράφος
Λογοτεχνία
Μουσική
Αρχιτεκτονική
Γλυπτική
Αθλητισμός
Μυθολογία
Θρησκεία
Θετικές & Φυσικές Επιστήμες
Ανθρωπολογία
Αστρονομία
Βιολογία
Γεωλογία
Επιστήμη υπολογιστών
Μαθηματικά
Τεχνολογία
Φυσική
Χημεία
Ιατρική
Φιλοσοφία & Κοινωνικ. Επιστήμες
Αρχαιολογία
Γλωσσολογία
Οικονομικά
Φιλοσοφία
Ψυχολογία
Γεωγραφία
Ασία
Αφρική
Ευρώπη
Πόλεις
Χώρες
Θάλασσες
Ιστορία
Ελληνική Ιστορία
Αρχαία Ιστορία
Βυζάντιο
Ευρωπαϊκή Ιστορία
Πόλεμοι
Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία
Σύγχρονη Ιστορία
 

Βιρτζίνια Γουλφ

Από τη Βικιπαίδεια, την ελεύθερη εγκυκλοπαίδεια
Βιρτζίνια Γουλφ

Η Βιρτζίνια Γουλφ στα είκοσί της χρόνια.
Πραγματικό όνομα: Adeline Virginia Stephen
Γέννηση: 25 Ιανουαρίου 1882
Λονδίνο, Αγγλία
Θάνατος: 28 Μαρτίου 1941 (59 ετών)
Είδος: Μυθιστοριογράφος, δοκιμιογράφος

Η Βιρτζίνια Γουλφ ή Βιργινία Γουλφ (Virginia Woolf, πλήρες όνομα Adeline Virginia Stephen, 25 Ιανουαρίου 1882 - 28 Μαρτίου 1941) υπήρξε σπουδαία Αγγλίδα μυθιστοριογράφος και δοκιμιογράφος που θεωρήθηκε πρωτοπόρος και νεωτερίζουσα λογοτέχνις στον 20ό αιώνα και μια από τους μέγιστους καινοτόμους στην αγγλική γλώσσα. Κατά τη διάρκεια του μεσοπολέμου, υπήρξε σημαντική μορφή στη λογοτεχνική κοινωνία του Λονδίνου και μέλος της Ομάδας Μπλούμσμπερι. Τα διασημότερα έργα της είναι τα μυθιστορήματα "Μια Ωραία Μέρα Της Κας Νταλογουέη" (Mrs Dalloway, 1925), "Στο Φάρο" (To The Lighthouse, 1927), το "Ορλάντο" (Orlando, 1928), και το δοκίμιο "Ένα Δωμάτιο Ολόδικό Του" (A Room Of One's Own, 1929) με τη παροιμιώδη φράση της: "μια γυναίκα πρέπει να 'χει τα χρήματα και ένα δωμάτιο κατάδικό της εάν πρόκειται να γράψει μυθιστοριογραφία". Τα μυθιστορήματά της διακρίνονται για το ψυχολογικό τους βάθος και το εκφραστικό τους ύφος. Άλλα γνωστά έργα της είναι: «Νύκτα και μέρα», «Τα κύματα», «Τα έτη», «Τρεις Γκινέαι», κ.ά.

Πίνακας περιεχομένων

Βιογραφικό

Η Adeline Virginia Stephen γεννήθηκε στο Λονδίνο στις 25 Γενάρη 1882, κόρη του Σερ Λέσλι Στέφεν και της Τζούλια Πρίνσεπ Τζάκσον κι εκπαιδεύτηκε από τους γονείς της στο σπίτι τους, στον αριθμό 22 της Hyde Park Gate στο Κένσιγκτον. Οι γονείς της είχανε προηγούμενους αποτυχημένους γάμους και, συνολικά, η οικογένεια περιείχε τα παιδιά τριών γάμων. Ο πατέρας είχε μακρινή συγγένεια με τον Ουίλλιαμ Θάκερεϊ, ήταν συγγραφέας, κριτικός και βιογράφος ο ίδιος, και έτσι η Γουλφ μεγάλωσε σε περιβάλλον καλλιτεχνικό μ' επιρροές από τη βικτωριανή λογοτεχνική κοινωνία: Χένρι Τζέιμς, Τζορτζ Έλλιοτ, Τζορζτ Χένρι Λιούις, Τζούλια Μάργκαρετ Κάμερον (θεία της μητέρας της) και Τζέιμς Ράσσελ Λόουελ, (νονός της Βιρτζίνια), ήταν μεταξύ των επισκεπτών στο σπίτι. Από έναν πρώην υπηρέτη της Μαρίας Αντουανέττας, περιήλθε στα χέρια της οικογένειας μια σειρά διάσημων και πανέμορφων πινάκων προραφαηλικής περιόδου. Συμπλήρωμα αυτών των επιδράσεων ήταν η απέραντη βιβλιοθήκη απ' όπου η Βιρτζίνια (αντίθετα από τους αδελφούς της, που εκπαιδευτήκανε τυπικά) διδάχθηκε κλασσικούς κι αγγλική λογοτεχνία.

Σύμφωνα με τα απομνημονεύματά της οι ζωηρότερες μνήμες της παιδικής της ηλικίας, δεν ήταν από το Λονδίνο αλλά από το Σεντ Άιβς στη Κορνουάλη, όπου η οικογένεια περνούσε κάθε καλοκαίρι της μέχρι το 1895. Η οικογένεια έμεινε στο σπίτι το αποκαλούμενο Τάλαντ (Talland), που 'χε θέα πέρα από τον κόλπο Πορθμίνστερ. Οι μνήμες των οικογενειακών διακοπών και των εντυπώσεων του τοπίου, ειδικά ο φάρος Godrevy, επηρεάσανε τη γραφή της, ειδικά προς το τέλος της ζωής της, κι ειδικότερα στο "Φάρο". Πιο συγκεκριμένα, το σπίτι στη Σκωτία, στο βιβλίο της, είναι το Τάλαντ κι η οικογένεια Ράμσεη, είναι στη πραγματικότητα η δική της.

Ο ξαφνικός θάνατος της μητέρας από γρίπη (1895) στα 13 της, κι αυτός της αδελφής της Στέλλα 2 έτη αργότερα, επιφέρανε μια πρώτη σειρά νευρικών κλονισμών. Ο θάνατος του πατέρα της (1904) προκάλεσε πιο ανησυχητική κατάρρευση και χρειάστηκε να μπει για λίγο σε κλινική. Οι κλονισμοί αυτοί κι οι επόμενες επαναλαμβανόμενες καταθλιπτικές περίοδοί της, οφείλονται, σύμφωνα με σύγχρονους μελετητές, και στη σεξουαλική κακοποίηση που αυτή κι η αδερφή της Βανέσσα υπόκειντο από τους ετεροθαλείς αδελφούς τους Τζορτζ και Τζέραλντ, πράγμα που κι η ίδια μνημονεύει στ' αυτοβιογραφικά δοκίμιά της.

Σ' όλη τη διάρκεια της ζωής της, επηρεάστηκε απ' αυτή τη δραστική ταλάντευση διάθεσης. Αν κι αυτές οι επαναλαμβανόμενες διανοητικές διαταραχές είχανε πολλές επιπτώσεις στην κοινωνική ζωή της, οι λογοτεχνικές δυνατότητές της παρέμειναν άθικτες. Οι σύγχρονες διαγνωστικές τεχνικές έχουν οδηγήσει σε μεταθανάτια διάγνωση διπολικής διαταραχής, μια ασθένεια που χρωμάτισε την εργασία, τις σχέσεις και τη ζωή της κι οδήγησε τελικά στην αυτοκτονία της. Μετά από το θάνατο του πατέρα της το 1904 και της δεύτερης σοβαρής νευρικής κατάρρευσής της, η Βιρτζίνια, η Βανέσσα κι ο Άντριαν πουλήσανε το σπίτι στο Κένσινγκτον κι αγόρασαν ένα στο τετράγωνο 46 Gordon στο Μπλούμσμπερι.

Μετά από τις σπουδές στο London King's College, η Γουλφ γνωρίστηκε με τους: Λίτον Στράτσι, Κλάιβ Μπελ, Σάξον Σίντνει Τέρνερ, Ντάνκαν Γκραντ και Λέοναρντ Γουλφ, που αποτέλεσαν τον πυρήνα του διανοητικού κύκλου γνωστού ως Ομάδα Μπλούμσμπερι, που απέκτησε μεγάλη φήμη το 1910 με τη φάρσα του Ντρέντνωτ, όπου η Βιρτζίνια συμμετείχε άμεσα, ντυμένη αντρικά σαν Αιθίοπας.

Παντρεύτηκε τον συγγραφέα Λέοναρντ Γουλφ το 1912, τον οποίο αναφέρει κατά τη διάρκεια του δεσμού τους ως Αδέκαρο Εβραίο. Πολλοί βιογράφοι έχουν καταλήξει στο συμπέρασμα πως ο γάμος δεν ολοκληρώθηκε ποτέ πλήρως κι ότι η σεξουαλικότητά της κατευθύνθηκε προς τις γυναίκες. Κι όμως το ζεύγος μοιράστηκε ένα στενό δεσμό και το 1937 κείνη έγραψε στο ημερολόγιό της:

    Κάνοντας έρωτα -μετά από 25 έτη δεν μπορούν ν' αντέξουνε χωριστά... βλέπεις αυτό είναι η μεγαλύτερη ευχαρίστηση που θέλουν: μια σύζυγο. Κι ο γάμος μας τόσο πλήρης.    

Συνεργάστηκαν επίσης επαγγελματικά, ιδρύοντας το 1917 τις εκδόσεις Hogarth Press που δημοσίευσαν στη συνέχεια το μεγαλύτερο μέρος των έργων της. Το ήθος του Μπλούμσμπερι αποθάρρυνε τη σεξουαλική αποκλειστικότητα. Το 1922, η Γουλφ συναντά τη Βίτα Σάκβιλ-Ουέστ. Μετά από ένα δειλό ξεκίνημα, συνάψανε σχέση που διάρκεσε το μεγαλύτερο μέρος της δεκαετίας του '20. Το 1928, η Γουλφ παρουσιάζει τη φίλη της με το "Ορλάντο". Έχει κληθεί το βιβλίο αυτό, από τον γιο της Βίτα, Νάιτζελ Νίκολσον, ως "η μεγαλύτερη και γοητευτικότερη ερωτική επιστολή στη λογοτεχνία". Όταν τελείωσε ο δεσμός τους, παραμείνανε φίλες μέχρι το θάνατο της Γουλφ. 'Αλλος δεσμός ήταν η Ματζ Βων, έμπνευση για το χαρακτήρα της "Kας Ντάλογουεϊ".

Μετά από την ολοκλήρωση του τελευταίου (μεταθανάτια δημοσιευμένου) μυθιστορήματός της, έπεσε σε βαριά κατάθλιψη παρόμοια με τη προηγούμενη. Ο πόλεμος κι η καταστροφή των σπιτιών της στο Λονδίνο κατά τη διάρκεια των αεροπορικών επιδρομών της γερμανικής πολεμικής αεροπορίας, καθώς επίσης κι η ψυχρή υποδοχή της βιογραφίας της από τον πρώην φίλο της Ρότζερ Φράι επιδείνωσαν την κατάσταση, σε βαθμό που ήταν ανίκανη να γράψει. Στις 28 Μάρτη του 1941, υπό την επήρεια άλλης μιας νευρικής, καταθλιπτικής κρίσης, ρίχτηκε στον ποταμό Ouse, έχοντας βάλει στις τσέπες της πέτρες, και πνίγηκε. Η σορός της βρέθηκε στις 18 Απρίλη κι ο σύζυγός της τήν έθαψε κάτω από ένα δέντρο, στον κήπο του σπιτιού τους, στο Ρόντμελ του Σάσσεξ. Σ' αυτό που θεωρείται από τους περισσότερους η τελευταία σημείωσή της προς τον σύζυγό της έγραψε:

    Αισθάνομαι σίγουρα πως τρελαίνομαι πάλι. Αισθάνομαι ότι δε μπορούμε να ξαναπεράσουμε άλλον ένα σαν εκείνους τους φοβερούς χρόνους. Και δεν θα συνέλθω ξανά τούτη τη φορά. Αρχίζω ν' ακούω φωνές και δε μπορώ να συγκεντρωθώ. Έτσι κάνω κείνο που μου φαίνεται καλύτερο για όλους μας. Μου 'χεις δώσει τη μέγιστη δυνατή ευτυχία. Ήσουν με κάθε τρόπο όλ' αυτά ο που κανείς δε θα μπορούσε να 'ναι. Δε γνωρίζω δυο ανθρώπους που θα μπορούσαν να είναι ευτυχέστεροι, μέχρι που με χτύπησε τούτη η φοβερή αρρώστια. Δεν μπορώ να τη παλεψω άλλο. Ξέρω ότι χαλώ τη ζωή σου, που χωρίς εμένα θα μπορούσες να κάνεις. Και το ξέρεις πως το ξέρω. Βλέπεις δεν μπορώ μήτε να γράψω... ακόμη κι αυτό. Δε μπορώ να διαβάσω. Θέλω να πω πως οφείλω όλη την ευτυχία της ζωής μου σε σένα. Ήσουν ολότελα υπομονετικός μαζί μου και καλός σ' απίστευτο βαθμό. Θέλω να στο πω αυτό -ο καθένας το ξέρει. Αν κάποιος θα μπορούσε να μ' είχε σώσει, αυτός θα 'σουν εσύ. Όλα έχουνε χαθεί για μένα μα βεβαιώνω τη καλοσύνης σου. Δεν μπορώ να συνεχίσω να χαλώ τη ζωή σου άλλο. Δεν σκέφτομαι ότι δυο άνθρωποι θα μπορούσαν να 'ναι ευτυχέστεροι απ' όσο ήμασταν εμείς.    

Εργογραφία

Μυθιστορήματα

  • The Voyage Out (1915)
  • Night and Day (1919)
  • Jacob's Room (1922)
  • Mrs. Dalloway (1925)
  • To the Lighthouse (1927)
  • Orlando: A Biography (1928)
  • A Room of One's Own (1929)
  • The Waves (1931)
  • The Years (1937)
  • Between the Acts (1941)

Συλλογές

  • Monday or Tuesday (1921)
    • "A Haunted House"
    • "A Society"
    • "Monday or Tuesday"
    • "An Unwritten Novel"
    • "The String Quartet"
    • "Blue & Green"
    • "Kew Gardens"
    • "The Mark on the Wall"
  • A Haunted House and Other Short Stories (1944)
    • "A Haunted House"
    • "Monday or Tuesday"
    • "An Unwritten Novel"
    • "The String Quartet"
    • "Kew Gardens"
    • "The Mark on the Wall"
    • "The New Dress"
    • "The Shooting Party"
    • "Lappin and Lappinova"
    • "Solid Objects"
    • "The Lady in the Looking-Glass"
    • "The Duchess and the Jeweller"
    • "Moments of Being: Slater's Pins have no Points"
    • "The Man who Loved his Kind"
    • "The Searchlight"
    • "The Legacy"
    • "Together and Apart"
    • "A Summing Up"
  • The Complete Shorter Fiction (1985)
    • "Phyllis and Rosamond"
    • "The Mysterious Case of Miss V."
    • "The Journal of Mistress Joan Martyn"
    • "A Dialogue upon Mount Pentelicus"
    • "Memoirs of a Novelist"
    • "The Mark on the Wall"
    • "Kew Gardens"
    • "The Evening Party"
    • "Solid Objects"
    • "Sympathy"
    • "An Unwritten Novel"
    • "A Haunted House"
    • "A Society"
    • "Monday or Tuesday"
    • "The String Quartet"
    • "Blue & Green"
    • "A Woman's College from Outside"
    • "In the Orchard"
    • "Mrs Dalloway in Bond Street"
    • "Nurse Lugton's Curtain"
    • "The Widow and the Parrot: A True Story"
    • "The New Dress"
    • "Happiness"
    • "Ancestors"
    • "The Introduction"
    • "Together and Apart"
    • "The Man who Loved his Kind"
    • "A Simple Melody"
    • "A Summing Up"
    • "Moments of Being: Slater's Pins have no Points"
    • "The Lady in the Looking-Glass"
    • "The Fascination of the Pool"
    • "Three Pictures"
    • "Scenes from the Life of a British Naval Officer"
    • "Miss Pryme"
    • "Ode Written Partly in Prose"
    • "Portraits"
    • "Uncle Vanya"
    • "The Duchess and the Jeweller"
    • "The Shooting Party"
    • "Lappin and Lappinova"
    • "The Searchlight"
    • "Gypsy, the Mongrel"
    • "The Legacy"
    • "The Symbol"
    • "The Watering Place"

Δοκίμια

  • Modern Fiction (1919)
  • The Common Reader (1925)
    • 'The Common Reader'
    • 'The Pastors and Chaucer'
    • 'On not knowing Greek'
    • 'The Elizabethan Lumber Room'
    • 'Notes on an Elizabethan Play'
    • 'Montaigne'
    • 'The Duchess of Newcastle'
    • 'Rambling round Evelyn'
    • 'Defoe'
    • 'Addison'
    • 'Lives of the Obscure - Taylors and Edgeworths'
    • 'Lives of the Obscure - Laetitia Pilkington'
    • 'Jane Austen'
    • 'Modern Fiction'
    • 'Jayne Eyre' and 'Wuthering Heights'
    • 'George Eliot'
    • 'The Russian Point of View'
    • 'Outlines - Miss Mitford'
    • 'Outlines - Bentley'
    • 'Outlines - Lady Dorothy Nevill'
    • 'Outlines - Archbishop Thomson'
    • 'The Patron and the Crocus'
    • 'The Modern Essay'
    • 'Joseph Conrad'
    • 'How it strikes a Contemporary'
  • A Room of One's Own (1929)
  • On Being Ill (1930)
  • The London Scene (1931)
  • The Common Reader: Second Series (1932)
    • 'The Strange Elizabethans'
    • 'Donne After Three Centuries'
    • 'The Countess of Pembroke's Arcadia'
    • 'Robinson Crusoe'
    • 'Dorothy Osborne's "Letters"'
    • 'Swift's "Journal of Stella"'
    • 'The "Sentimental Journey"'
    • 'Lord Chesterfield's Letters to his Son'
    • 'Two Parsons: James Woodforde, John Skinner'
    • 'Dr. Burney's Evening Party'
    • 'Jack Mytton'
    • 'De Quincey's Autobiography'
    • 'Four Figures: Cowper and Lady Austen, Beau Brummell, Mary Wollstonecraft, Dorothy Wordsworth'
    • 'William Hazlitt'
    • 'Geraldine and Jane'
    • 'Aurora Leigh'
    • 'The Niece of an Earl'
    • 'George Gissing'
    • 'The Novels of George Meredith'
    • '"I am Christina Rossetti"'
    • 'The Novels of Thomas Hardy'
    • 'How Should One Read a Book?'
  • Three Guineas (1938)
  • The Death of the Moth and Other Essays (1942)
    • 'The Death Of The Moth'
    • 'Evening Over Sussex: Reflections in a Motor Car'
    • 'Three Pictures'
    • 'Old Mrs. Grey'
    • 'Street Haunting: A London Adventure'
    • '"Twelfth Night" at the Old Vic'
    • 'Madame de Sévigné'
    • 'The Humane Art'
    • 'Two Antiquaries: Walpole and Cole'
    • 'The Rev. William Cole: A Letter'
    • 'The Historian and "The Gibbon"'
    • 'Reflections at Sheffield Place'
    • 'The Man at the Gate'
    • 'Sara Coleridge'
    • '"Not One Of Us"'
    • 'Henry James'
      • '1. Within the Rim'
      • '2. The Old Order'
      • '3. The Letters of Henry James'
    • 'George Moore'
    • 'The Novels of E. M. Forster'
    • 'Middlebrow'
    • 'The Art of Biography'
    • 'Craftsmanship'
    • 'A Letter to a Young Poet'
    • 'Why?'
    • 'Professions for Women'
    • 'Thoughts on Peace in an Air Raid'
  • The Moment and Other Essays (1947)
  • The Captain's Death Bed And Other Essays (1950)
    • 'Oliver Goldsmith'
    • 'White's Selborne'
    • 'Life Itself'
    • 'Crabbe'
    • 'Selina Trimmer'
    • 'The Captain's Death Bed'
    • 'Ruskin'
    • 'The Novels Of Turgenev'
    • 'Half Of Thomas Hardy'
    • 'Leslie Stephen'
    • 'Mr. Conrad: A Conversation'
    • 'The Cosmos'
    • 'Walter Raleigh'
    • 'Mr. Bennett And Mrs. Brown' (1924)
    • 'All About Books'
    • 'Reviewing'
    • 'Modern Letters'
    • 'Reading'
    • 'The Cinema'
    • 'Walter Sickert'
    • 'Flying Over London'
    • 'The Sun And The Fish'
    • 'Gas'
    • 'Thunder At Wembley'
    • 'Memories Of A Working Women's Guild'
  • Women And Writing (1979)

Θέατρο

  • Freshwater: A Comedy (1923)

Αυτοβιογραφικά

  • A Writer’s Diary (1953) - Αποσπάσματα απ' το ημερολόγιό της
  • Moments of Being (1976)
  • A Moment's Liberty: the shorter diary (1990)
  • A Passionate Apprentice: the early journals (1990)
  • Congenial Spirits: the selected letters (1993)
  • The Diary of Virginia Woolf (five volumes) - Ημερολόγιο 1915 - 1941
  • The Flight of the Mind: Letters of Virginia Woolf vol 1 1888 - 1912 (1975)
  • The Question of Things Happening: Letters of Virginia Woolf vol 2 1913 - 1922 (1976)
  • A Change of Perspective: Letters of Virginia Woolf vol 3 1923 - 1928 (1977)
  • A Reflection of the Other Person: Letters of Virginia Woolf vol 4 1929 - 1931 (1978)
  • The Sickle Side of the Moon: Letters of Virginia Woolf vol 5 1932 - 1935 (1979)
  • Leave the Letters Till We're Dead: Letters of Virginia Woolf vol 6 1936 - 1941 (1980)
  • Passionate Apprentice: The Early Journals, 1897-1909 (1990)
  • Paper Darts: The Illustrated Letters of Virginia Woolf (1991)
  • Travels With Virginia Woolf (1993) - Ημερολόγιο των ταξιδιών της στην Ελλάδα, επιμέλεια Jan Morris

Εξωτερικοί σύνδεσμοι