Προτεινόμενοι Σύνδεσμοι:    greece   -   greece hotels   -   ειδησεις   -   casino   -   greece news   -   ταβλι στο internet   -   livescore   -   νέα

Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό

Από τη Βικιπαίδεια, την ελεύθερη εγκυκλοπαίδεια

ΥπουργείοΕθνικής Άμυνας
ΥπουργόςΕυάγγελος Μεϊμαράκης
ΑρχηγόςΑντιναύαρχος Δημήτριος Γούσης
ΥπαρχηγόςΥποναύαρχος Γεώργιος Καραμαλίκης
Έτος Ίδρυσης1907 (ίδρυση ΓΕΝ)

Το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό (ΠΝ) είναι ο κλάδος των ενόπλων δυνάμεων της Ελλάδας, σχεδιασμένος να εκτελεί επιχειρήσεις στην θάλασσα, προκειμένου να διατηρεί ελεύθερα τα ελληνικά χωρικά ύδατα έναντι κάθε επιβουλής. Οι επιχειρήσεις γίνονται από τα διατιθέμενα σ΄ αυτό πλοία, φρεγάτες, ταχέα περιπολικά κατευθυνόμενων βλημάτων, υποβρύχια, αρματαγωγά, κανονιοφόρους, ναρκαλιευτικά, ναρκοθέτιδες, πλοία γενικής υποστηρίξεως και ελικόπτερα. Γενικά το ναυτικό υπηρετεί τόσο τα αμυντικά όσο και επιθετικά δόγματα.

Πίνακας περιεχομένων

[Επεξεργασία] Ιστορία

Λόγω της γεωγραφικής θέσης της Ελλάδας, αλλά και της ιδιομορφίας του γεωγραφικού της χώρου (κανένα σημείο δεν απέχει περισσότερο από 150 χλμ. από τη θάλασσα), η ανάπτυξη του πολεμικού ναυτικού ξεκινάει από πολύ παλιά. Ήδη από τα Προίστορικά χρόνια δημιουργήθηκαν οι πρώτες οργανωμένες ναυτικές πολεμικές μονάδες.

Η πρώτη πανελλαδική ναυτική επιχείρηση ήταν η Αργοναυτική εκστρατεία της οποίας ακολούθησε αργότερα ο Τρωικός πόλεμος, μια δεκάχρονη πολεμική εκστρατεία η οποία ολοκληρώθηκε με την άλωση της Τροίας από τους Αχαιούς και που ήταν η αιτία της δημιουργίας τών άφθαστων έργων επικής ποίησης, μια βαριά κληρονομιά στον παγκόσμιο πολιτισμό. Από τα Αρχαϊκά χρόνια, οι Έλληνες είχαν εξερευνήσει όλη τη Μεσόγειο, ενώ είχαν αποικείες από τις Ηρακλείδες Στήλες μέχρι τον Εύξεινο Πόντο.

Στα Κλασσικά χρόνια, το πολεμικό ναυτικό γνωρίζει μεγάλη άνθηση. Η φράση του Περικλή από τα χρόνια αυτά Μέγα το της Θαλάσσης Κράτος, αναγράφεται στο θυρεό (έμβλημα με τη μορφή ασπίδας) του σύγχρονου Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού. Λαμπρό παράδειγμα της τότε υπεροχής του ελληνικού στόλου αποτελεί η νίκη της Ναυμαχίας της Σαλαμίνας κατά των Περσών. Επίσης, από τις σημαντικότερες δράσεις του Αρχαιοελληνικού ναυτικού αποτελεί η βοήθεια στην εκστρατεία του Μεγάλου Αλεξάνδρου στην κάθοδο του Ινδού ποταμού και το μεγάλο ταξίδι από τις εκβολές του μέχρι τον Περσικό Κόλπο. Σύντομα θα ακολουθήσουν η εξερεύνηση των ακτών της Αραβίας και της Κασπίας,

Κατά τα Βυζαντινά χρόνια, καινούριοι τύποι καραβιών και όπλων (όπως το υγρό πυρ) εξασφάλισαν στην Κωνσταντινούπολη την κυριαρχία της στη θάλασσα. Η παραμέληση της ναυτικής της δύναμης υπήρξε ένας από τους παράγοντες που οδήγησαν στην άλωση του Βυζαντίου από τους Οθωμανούς το 1453. Στα χρόνια της υποδούλωσης από τους Οθωμανούς, η συνθήκη του Κιουτσούκ Καϊναρτζή έδωσε μια ανάσα λευτεριάς στις ελληνικές θάλασσες.

Το 1821 κατά τη διάρκειας της ελληνικής επανάστασης κατά της Τουρκικής κατοχής, η συμβολή του πολεμικού ναυτικού υπήρξε καθοριστική. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός οτι αν και οι έλληνες νικήθηκαν πολλές φορές στην ξηρά, δε νικήθηκαν καμία φορά στη θάλασσα. Σημαντική βοήθεια προσέφεραν οι έλληνες μπουρλοτιέρηδες με τα πυρπολικά τους, που με τις αιφνιδιαστικές τους επιθέσεις ανέτρεπαν την τουρκική υπεροπλοία. Καθοριστική υπήρξε η ναυμαχία του Ναβαρίνου για την εδραίωση της ελληνική ανεξαρτησίας στη θάλασσα.

Η ιστορία του στόλου του ελεύθερου Ελληνικού Κράτους αρχίζει το 1828 με κυβερνήτη της Ελλάδας τον Ιωάννη Καποδίστρια. Πρώτος Υπουργός Ναυτικών διετέλεσε ο Ναύαρχος Κωνσταντίνος Κανάρης. Το ισχυρότερο πλοίο του στόλου της εποχής ήταν η φρεγάτα «ΕΛΛΑΣ». Η πρώτη ναυτική σχολή ιδρύθηκε το 1846 πάνω στην κορβέτα «ΛΟΥΔΟΒΙΚΟΣ» και διευθυντής της ορίστηκε ο Λεωνίδας Παλάσκας. Το 1878 ιδρύθηκε η Ναυτική Σχολή Δοκίμων με διευθυντή τον Ηλία Κανελλόπουλο. Το 1907 ιδρύθηκε το Γενικό Επιτελείο Ναυτικού με πρώτο Αρχηγό τον Ναύαρχο Κουντουριώτη.

Με την έκρηξη του Α' Βαλκανικού Πολέμου ο Ναύαρχος Παύλος Κουντουριώτης επί του θωρηκτού "Αβέρωφ" πρωτοστάτησε στην απελευθέρωση των νησιών του ανατολικού Αιγαίου, και με τις δύο αποφασιστικές ναυμαχίες της Έλλης (3 Δεκεμβρίου 1912) και της Λήμνου (5 Ιανουαρίου 1913), απέκρουσε τις απόπειρες εξόδου του Οθωμανικού Στόλου από τα Δαρδανέλλια, τρέποντάς τον σε φυγή και εξαναγκάζοντάς τον να επιστρέψει και να κλειστεί στα στενά, εξασφαλίζοντας την ελληνική κυριαρχία στο Αιγαίο για τις επόμενες δεκαετίες που ακολούθησαν.

[Επεξεργασία] Το Πολεμικό Ναυτικό στην περίοδο της Χούντας

Η αλλαγή του καθεστώτος έφερε ανησυχία στο Πολεμικό Ναυτικό, στις τάξεις του οποίου δεν υπήρχαν οργανωμένοι πυρήνες των πραξικοπηματιών. Με την έλευση της Χούντας ο αρχηγός του ΓΕΝ, αντιναύαρχος Εγκολφόπουλος, παραιτήθηκε ενώ στους επόμενους μήνες αποστρατεύτηκαν 61 αξιωματικοί. Η πρώτη αντίδραση του Ναυτικού ήταν να στηρίξουν το κίνημα του Βασιλιά, δηλαδή τον φυσικό τους αρχηγό, στις 13 Δεκεμβρίου του 1967. Ακολούθησαν και άλλες δύο απόπειρες απαγωγής του Παπαδόπουλου, οι οποίες όμως απέτυχαν εξαιτίας εξωγενών παραγόντων.

Απο το 1969 αρχίζει η προετοιμασία και η οργάνωση του κινήματος με κύριο πυρήνα[1] την τάξη του 1948. Η οργάνωση εκτός από Αξιωματικούς του Ναυτικού μύησε και μερικούς αξιωματικούς της Αεροπορίας αλλά και του Στρατού. Σκοπός του κινήματος ήταν η εξέγερση του λαού η οποία θα οδηγούσε στην απαλλαγή από τη Χούντα.

Την άνοιξη του 1973 όλα ήταν έτοιμα. Το κίνημα θα εκδηλωνόταν στις πρώτες ώρες της 23ης Μαΐου. Τις βραδινές ώρες της 21ης Μαΐου υπήρξαν οι πρώτες ενδείξεις ότι το κίνημα είχε προδοθεί. Οι κυβερνήτες των πλοίων διστάζουν να αποπλεύσουν, ακολουθώντας το σχέδιο (το οποίο ήταν περίπου γνωστό στη Χούντα). Στις 23 Μαΐου οι αξιωματικοί τίθενται υπό περιορισμό, ενώ οι πρώτες συλλήψεις δεν αργούν να γίνουν. Στις 25 Μαΐου το πολεμικό πλοίο "Βέλος" παίρνει την απόφαση να αποχωρίσει από την άσκηση του Ν.Α.Τ.Ο. και να καταπλεύσει στο Φιουμιτσίνο της Ιταλίας, όπου ο κυβερνήτης και το πλήρωμά του ζήτησαν πολιτικό άσυλο.

Το κίνημα του Πολεμικού Ναυτικού, η σημαντικότερη ίσως αντίσταση μέχρι τότε, οργανώθηκε με σκοπό μόνο την απελευθέρωση του κράτους και όχι μιας απλής αντικατάστασης των δικτατόρων. Ουσιαστικά εξέφραζε τον λαό, αφού ήταν μια επανάσταση του στόλου και δεν ήταν καθοδηγούμενη από κανένα πολιτικό πρόσωπο ή συμφέρον.

Το σημαντικότερο αποτέλεσμα ήταν η ανανέωση της αντίστασης, αφού από το 1971 η Χούντα είχε δώσει την αίσθηση ότι είχε εδραιωθεί και ότι όλες οι ένοπλες δυνάμεις ήταν με το μέρος της. Αυτός όμως ο μύθος καταρρίφθηκε με την εκδήλωση του κινήματος και γέμισε με θάρρος τον Ελληνικό Λαό.

[Επεξεργασία] Οργάνωση

Το ανώτατο επιτελικό όργανο του Πολεμικού Ναυτικού είναι το Γενικό Επιτελείο Ναυτικού (ΓΕΝ). Σκοπός του είναι να βοηθάει τον αρχηγό του (Α/ΓΕΝ) και τον Υπουργό Εθνικής Άμυνα (ΥΕΘΑ) στην άσκηση Διοίκησης και Ελέγχου πάνω στο προσωπικό, το υλικό και τα μέσα του Πολεμικού Ναυτικού.

Εκτός από τον αρχηγό του, η σύνθεση του ΓΕΝ περιλαμβάνει:

  • τον Υπαρχηγό του ΓΕΝ (Υ/ΓΕΝ), ο οποίος είναι υπεύθυνος για τη σωστή διοίκηση, διεύθυνση, συντονισμό και έλεγχο του Επιτελείο.
  • το Γενικό Επιθεωρητή Π.Ν και τον Οικονομικό Επιθεωρητή, οι οποίοι υπάγονται απ' ευθείας στον Α/ΓΕΝ.
  • αυτοτελείς Διευθύνσεις και Γραφεία που υπάγονται απ' ευθείας στον Α/ΓΕΝ.
  • υπαγόμενους στον Υ/ΓΕΝ Κλάδους του ΓΕΝ, με τις Διευθύνσεις, τα Τμήματα και Γραφεία που αυτοί περιλαμβάνουν.

Την διάρθρωση των Υπηρεσιών του ΓΕΝ αποτελούν οι τρείς κυρίως κλάδοι:

  1. Το Αρχηγείο Στόλου (που υπάγονται όλα τα πολεμικά πλοία εκτός των βοηθητικών)
  2. Η Διοίκηση Διοικητικής Μέριμνας Ναυτικού (ΔΔΜΝ) (που υπάγονται οι Ναύσταθμοι και τα βοηθητικά σκάφη και μέσα μεταφοράς ως και οι πάσης φύσεως εγκαταστάσεις ανεφοδιασμού) και
  3. Η Διοίκηση Ναυτικής Εκπαίδευσης (ΔΝΕ) (που υπάγονται όλες οι παραγωγικές σχολές του Ναυτικού)

Των παραπάνω ακολουθούν Ναυτικές Διοικήσεις και τα υπ΄ αυτών Ναυτικά Κλιμάκια καθώς και άλλες ανεξάρτητες Υπηρεσίες όπως η Υπηρεσία Φάρων, η Υδρογραφική Υπηρεσία κ.ά.

[Επεξεργασία] Α΄ Κλάδος - Στόλος

[Επεξεργασία] Υπηρεσίες / Διοικήσεις

  • Διοίκηση Φρεγατών (ΔΦΓ)
  • Διοίκηση Κανονιοφόρων (ΔΚΦ)
  • Διοίκηση Ταχέων Σκαφών (ΔΤΣ)
  • Διοίκηση Ναρκοπολέμου (ΔΝΑΡ)
  • Διοίκηση Αμφιβίων Δυνάμεων (ΔΑΔ)
  • Διοίκηση Υποβρυχίων (ΔΥ)
  • Διοίκηση Υποβρυχίων Καταστροφών (ΔΥΚ)
  • 353 Μοίρα Ναυτικής Συνεργασίας (353 ΜΝΑΣ)
  • Διοίκηση Ελικοπτέρων Ναυτικού (ΔΕΝ)
  • Σχολή Εξάσκησης Ναυτικής Τακτικής (ΣΕΝΤ)
  • Ναυτική Διοίκηση Αιγαίου (ΝΔΑ)
  • Ναυτική Διοίκηση Ιονίου (ΝΔΙ)
  • Ναυτική Διοίκηση Βορείου Ελλάδος (ΝΔΒΕ)

[Επεξεργασία] Β΄ Κλάδος - ΔΔΜΝ

[Επεξεργασία] ΝΣ

[Επεξεργασία] ΝΚ

[Επεξεργασία] Πλοία ΔΔΜΝ

[Επεξεργασία] Γ΄ Κλάδος - ΔΝΕ

[Επεξεργασία] Σ.Ν.Δ.

[Επεξεργασία] Σχολή Υ/Κ Πόρου

[Επεξεργασία] ΚΕΠΑΛ

[Επεξεργασία] ΚΕΚΑΝ

[Επεξεργασία] Πλοία ΔΝΕ

[Επεξεργασία] Σταδιοδρομία - Απασχόληση

Στο Πολεμικό Ναυτικό μπορείς να σταδιοδρομήσεις ως:

  • μόνιμος Αξιωματικός, αφού πρώτα εκπαιδευτείς στη Σχολή Ναυτικών Δοκίμων (ΣΝΔ).
  • μόνιμος Υπαξιωματικός, αφού πρώτα εκπαιδευτείς στην Σχολή Μονίμων Υπαξιωματικών Ναυτικού (ΣΜΥΝ).
  • Επαγγελματίας Οπλίτης (ΕΠ.ΟΠ.).
  • Οπλίτης Βραχείας Ανακατάταξης (Ο.Β.Α.).

Η εισαγωγή στις σχολές Ναυτικών Δοκίμων και Μονίμων Υπαξιωματικών γίνεται με τη μέθοδο των πανελλαδικών εξετάσεων.

[Επεξεργασία] Θητεία

Όσοι κληθούν να υπηρετήσουν τη θητεία τους στο Πολεμικό Ναυτικό θα πρέπει να παρουσιαστούν στο Κέντρο Εκπαιδεύσεως Παλάσκας (ΚΕΠΑΛ). Εκεί κάποιοι θα παραμείνουν για μία ημέρα, για να συνεχίσουν μετά την εκπαίδευσή τους στον Πόρο, ενώ μέρος νεοσυλλέκτων θα εκπαιδευτεί εκεί. Κατά τη διάρκεια της προπαίδευσης, οι εκπαιδευόμενοι δεν επιτρέπεται να βγουν από το Κέντρο Εκπαιδεύσεως.

Η προπαίδευση διαρκεί 14 έως 16 ημέρες και αμέσως μετά ακολουθεί η ορκομωσία, όπου σε κάθε εκπαιδευόμενο κοινοποιείται η ειδικότητα που θα λάβει. Ορισμένες από αυτές οδηγούν στο βαθμό του υπαξιωματικού (κελευστή ή διόπου). Όσοι έχουν σχέση με ιατρικά ή ναυτικά επαγγέλματα μπορούν να γίνουν σημαιοφόροι (το αντίστοιχο του Δόκιμου στον Στρατό Ξηράς).

Αμέσως μετά την απονομή ειδικοτήτων ανακοινώνονται οι μεταθέσεις. Σε αντίθεση με ότι γίνεται στον στρατό Ξηράς στο Ναυτικό δεν έχει εφαρμοστεί ακόμα ένα εξ ολοκλήρου αντικειμενικό σύστημα μεταθέσεων. Ετσι ενώ στον στρατό ξηράς είναι υποχρεωτική η εννιάμηνη υπηρεσία σε παραμεθόριες περιοχές μετά την οποία είναι επίσης υποχρεωτική η μετάθεση των οπλιτών, στο Πολεμικό Ναυτικό προβλέπεται ότι είναι υποχρεωτική η τουλάχιστον εξάμηνη τοποθέτηση σε ναύσταθμους, πλοία ή υπηρεσίες νησιών.

Η θητεία έχει διάρκεια 12 μηνών, με εξαίρεση κάποιες ευπαθείς κατηγορίες οι οποίες θητούν είτε 9, είτε 6 μήνες. Στο Ναυτικό δεν ισχύει απαραίτητα η 5μηνη θητεία παραμεθορίου, ενώ παραμεθόριος θεωρείται κάθε περιοχή της Ελλάδος πλην των Αθηνών. Αποτέλεσμα του γεγονότος αυτού είναι πολλοί στρατεύσιμοι να θητουν σε παραμεθώριες νησιωτικές περιοχές για όλη τη θητεία τους. Επίσης υπάρχει η δυνατότητα επίταξης δηλαδη η δυνατότητα ενός διοικητή να μην εγκρίνει την μετακίνηση κατά την κρίση του.[εκκρεμεί παραπομπή] Η θητεία σε καράβια για στρατεύσιμους έχει καταργηθεί καθώς τα πλοία επανδρώνονται πλέον από επαγγελματίες οπλίτες (ΕΠΟΠ).

Όσον αφορά, τέλος, τις άδειες και τις ποινές, ισχύει ότι και στα υπόλοιπα σώματα των ενόπλων δυνάμεων.

[Επεξεργασία] Πολεμικά πλοία

  • ΦΡΕΓΑΤΕΣ TΥΠΟΥ MΕΚΟ-200
    • Φ/Γ ΥΔΡΑ (F 452)
    • Φ/Γ ΣΠΕΤΣΑΙ (F 453)
    • Φ/Γ ΨΑΡΑ (F 454)
    • Φ/Γ ΣΑΛΑΜΙΣ (F 455)
  • ΠΥΡΑΥΛΑΚΑΤΟΙ TΥΠΟΥ LA COMBATTANTE III
    • ΤΠΚ ΛΑΣΚΟΣ (P 20)
    • ΤΠΚ ΜΠΛΕΣΣΑΣ (P 21)
    • ΤΠΚ ΜΥΚΟΝΙΟΣ (P 22)
    • ΤΠΚ ΤΡΟΥΠΑΚΗΣ (P 23)
  • ΠΥΡΑΥΛΑΚΑΤΟΙ TΥΠΟΥ LA COMBATTANTE IIIB
    • ΤΠΚ ΚΑΒΑΛΟΥΔΗΣ (P 24)
    • ΤΠΚ ΝΤΕΓΙΑΝΝΗΣ (P 26)
    • ΤΠΚ ΞΕΝΟΣ (P 27)
    • ΤΠΚ ΣΙΜΙΤΖΟΠΟΥΛΟΣ (P 28)
    • ΤΠΚ ΣΤΑΡΑΚΗΣ (P 29)
  • Υποβρύχια τύπου "Παπανικολής" (υπό κατασκευή)
    • Y/B ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ (S-120 )
    • Y/B ΠΙΠΙΝΟΣ (S-121)
    • Υ/Β ΜΑΤΡΩΖΟΣ (S-122)
    • Υ/Β ΚΑΤΣΩΝΗΣ (S-123)
  • ΑΡΜΑΤΑΓΩΓΑ TΥΠΟΥ JASON (LST)
    • A/Γ ΧIOΣ (L 173)
    • A/Γ ΣΑΜΟΣ (L 174)
    • A/Γ ΙΚΑΡΙΑ (L 175)
    • A/Γ ΛΕΣΒΟΣ (L 176)
    • A/Γ ΡΟΔΟΣ (L 177)
  • ΚΑΝΟΝΙΟΦΟΡΟΙ TΥΠΟΥ ΤΗΕTIS
    • Κ/Φ ΝΙΚΗ (P 62)
    • K/Φ ΔΟΞΑ (P 63)
    • K/Φ EΛΕΥΘΕΡΙΑ (P 64)
  • ΚΑΝΟΝΙΟΦΟΡΟΙ ΤΥΠΟΥ OSPREY-55
  • ΚΑΝΟΝΙΟΦΟΡΟΙ ΤΥΠΟΥ ASHEVILLE
  • ΚΑΝΟΝΙΟΦΟΡΟΙ ΤΥΠΟΥ OSPREY HSY 56A
    • Κ/Φ ΜΑΧΗΤΗΣ (P 266)
    • K/Φ ΝΙΚΗΦΟΡΟΣ (P 267)
    • K/Φ ΑΗΤΤΗΤΟΣ (P 268)
    • K/Φ ΚΡΑΤΑΙΟΣ (P 269
  • ΝΑΡΚΟΘΗΡΕΥΤΙΚΑ (ΝΘΗ) τ.HUNT
    • ΕΥΡΩΠΗ Μ-62
    • ΚΑΛΛΙΣΤΩ Μ-63
  • ΝΑΡΚΑΛΙΕΥΤΙΚΑ (Ν/Α) τ.ΑΛΚΥΩΝ

[Επεξεργασία] Εναέρια Μέσα

  • ΑΝΘΥΠΟΒΡΥΧΙΑΚΑ ΕΛΙΚΟΠΤΕΡΑ AB-212
  • ΑΝΘΥΠΟΒΡΥΧΙΑΚΑ ΕΛΙΚΟΠΤΕΡΑ S-70B-6 AEGEAN HAWK
  • ΑΕΡΟΣΚΑΦΗ ΝΑΥΤΙΚΗΣ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑΣ P-3B ORION

[Επεξεργασία] Πηγές

[Επεξεργασία] Εξωτερικοί σύνδεσμοι

[Επεξεργασία] Δείτε επίσης

Γενικό Επιτελείο Ναυτικού


 easypedia

Easypedia.gr
Ελλάδα
Αρχαία Ελλάδα
Ελληνες
Πρωθυπουργοί
Οικονομία
Γεωγραφία
Ιστορία
Γλώσσα
Πληθυσμός
Μυθολογία
Πολιτισμός & Τέχνες
Ζωγραφική
Θέατρο
Κινηματογράφος
Λογοτεχνία
Μουσική
Αρχιτεκτονική
Γλυπτική
Αθλητισμός
Μυθολογία
Θρησκεία
Θετικές & Φυσικές Επιστήμες
Ανθρωπολογία
Αστρονομία
Βιολογία
Γεωλογία
Επιστήμη υπολογιστών
Μαθηματικά
Τεχνολογία
Φυσική
Χημεία
Ιατρική
Φιλοσοφία & Κοινωνικ. Επιστήμες
Αρχαιολογία
Γλωσσολογία
Οικονομικά
Φιλοσοφία
Ψυχολογία
Γεωγραφία
Ασία
Αφρική
Ευρώπη
Πόλεις
Χώρες
Θάλασσες
Ιστορία
Ελληνική Ιστορία
Αρχαία Ιστορία
Βυζάντιο
Ευρωπαϊκή Ιστορία
Πόλεμοι
Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία
Σύγχρονη Ιστορία


Easypedia.gr 2008-14
This article is from Wikipedia. Please visit Wikipedia.org for the latest version or to edit this article.
Permission is granted to copy, distribute and/or modify this document under the terms of the GNU Free Documentation License, Version 1.2
or any later version published by the Free Software Foundation; with no Invariant Sections, no Front-Cover Texts, and no Back-Cover Texts.
A copy of the license is included in the section entitled GNU Free Documentation License.